Van het Kellebeek College kwam een voorstel om met een groep van 14 leerlingen uit 9 culturen,
die oefenen op de Nederlandse taal, samen iets te doen met leerlingen van 't Bergse VMBO.
Samen een kunstwerk maken, sporten enz.
Het leek mij als verhalenvanger leuk.
Dus werd een methode bedacht om kennis met elkaar te maken via het kijken naar een zelfgemaakte foto van ieder van de 14 leerlingen van het Kellebeek.
Iedere leerling gaf een korte beschrijving van zichzelf..
bv.- ik heet; Eva en ben geboren in Polen, ik hou van tekenen muziek en mijn familie
- ik hou niet van roddelen en mensen die stoer en raar doen
- waar ik niet aan terug wil denken is mijn eerste jaar in Nederland
- waar ik graag aan terug denk is de geboorte van mijn broertje
De bedoeling was dat de VMBO-leerlingen de foto's aan de juiste omschrijving zouden koppelen.
Conclusie is dat je niet kan zien wie er uit Afghanistan, Irak, Spanje, of uit Duitsland komt.
Aan de VMBO leerlingen werd hetzelfde gevraagd.
Maak een foto van elkaar en geef een korte beschrijving van jezelf (ik ben, waar hou ik van enz)en laat de leerlingen van het Kellebeek raden wie bij welke omschrijving hoort.
Van de 10 leerlingen van t' Bergse vmbo bleek 1 leerling echt niet te willen samen doen of kennismaken,(geen motivatie waarom)
3 aarzelden, waarvan een wel wilde als er maar een taal of rekenles door uit zou vallen en een ander was bang dat zijn Nederlands niet goed genoeg zou zijn
en vond het eng om mensen te leren kennen die hij niet kende.
6 gaven een ja als antwoord.
Van de 4 leerlingen die niet willen, komen de ouders uit Turkije en Marokko.
Hun ouders/ grootouders hebben zich dus ooit net zo eenzaam gevoeld als de 14 leerlingen van het Kellebeek die zo open vragen om contact..
Kan een kast ook tranen in zijn ogen krijgen, want het voelde wel zo.
die oefenen op de Nederlandse taal, samen iets te doen met leerlingen van 't Bergse VMBO.
Samen een kunstwerk maken, sporten enz.
Het leek mij als verhalenvanger leuk.
Dus werd een methode bedacht om kennis met elkaar te maken via het kijken naar een zelfgemaakte foto van ieder van de 14 leerlingen van het Kellebeek.
Iedere leerling gaf een korte beschrijving van zichzelf..
bv.- ik heet; Eva en ben geboren in Polen, ik hou van tekenen muziek en mijn familie
- ik hou niet van roddelen en mensen die stoer en raar doen
- waar ik niet aan terug wil denken is mijn eerste jaar in Nederland
- waar ik graag aan terug denk is de geboorte van mijn broertje
De bedoeling was dat de VMBO-leerlingen de foto's aan de juiste omschrijving zouden koppelen.
Conclusie is dat je niet kan zien wie er uit Afghanistan, Irak, Spanje, of uit Duitsland komt.
Aan de VMBO leerlingen werd hetzelfde gevraagd.
Maak een foto van elkaar en geef een korte beschrijving van jezelf (ik ben, waar hou ik van enz)en laat de leerlingen van het Kellebeek raden wie bij welke omschrijving hoort.
Van de 10 leerlingen van t' Bergse vmbo bleek 1 leerling echt niet te willen samen doen of kennismaken,(geen motivatie waarom)
3 aarzelden, waarvan een wel wilde als er maar een taal of rekenles door uit zou vallen en een ander was bang dat zijn Nederlands niet goed genoeg zou zijn
en vond het eng om mensen te leren kennen die hij niet kende.
6 gaven een ja als antwoord.
Van de 4 leerlingen die niet willen, komen de ouders uit Turkije en Marokko.
Hun ouders/ grootouders hebben zich dus ooit net zo eenzaam gevoeld als de 14 leerlingen van het Kellebeek die zo open vragen om contact..
Kan een kast ook tranen in zijn ogen krijgen, want het voelde wel zo.